Till Jesus Kristus - med Maria och alla Guds heliga

Till Jesus Kristus - med Maria och alla Guds heliga
Ljuset lyser igenom "vid horisonten". En bild till att väcka en längtan. (Vatikanens trädgårdar)

måndag 28 mars 2011

Levande vatten


Vår förening med Kristi död och uppståndelse genom dopets sakrament (Kolosserbrevet 2:12) bildar utgångspunkt i Påvens fastebudskap för 2011.

Påven inleder med att tala om fastan som en "ytterst värdefull och viktig liturgisk tid".
I fastetidens evangelietexter möter vi Herren i starka scener: frestelen i öknen, Kristi förklaring, mötet med samariska kvinnan vid Sykars brunn, den blindfödde mannen, uppväckelsen av den döde Lasarus. I fastebudskapet talas om såväl vägen som målet. Meningen med vårt liv belyses i starkt ljus av Evangeliet och när vi låter oss "indränkas" i Kristi död och liv, som vi gjorts delaktiga i genom dopet, så rörs vi till att "befria våra hjärtan varje dag från bördan av det materiella, från en självcentrerad relation med ´världen´ som utarmar oss och hindrar oss att vara tillgängliga och öppna för Gud och vår nästa". Målet är att nå det eviga livet med Gud: "Kommunion med Kristus i detta liv förbereder oss att komma över dödens barriär, så att vi må leva i evighet med honom".

Den Helige Fadern skriver om fastetidens liturgi och Kyrkans traditionella bruk av fasta, allmosor och bön som en rik möjlighet till omvändelse och tro. Syftet med fastan, där vi inbjuds att betrakta Korsets Mysterium, är att leda oss till omvändelse. "Bara detta vatten" - det levande vatten, den Helige Ande, som Kristus ger till kvinnan vid brunnen - "kan släcka vår törst efter godhet, sanning och skönhet!".

Inte minst läsningen av Guds ord kan bli till bön, som bär frukt. "Genom att meditera och införliva Ordet i våra dagliga liv kan vi lära oss en värdefull och oersättlig form av bön. Genom att på detta sätt lyssna noga till hur Gud talar till våra hjärtan, ger vi näring åt den trons resa som började den dag då vi döptes".

Med Guds nåd kan fastetidens väg leda oss rätt, till sann personlig omvändelse. Tillsammans med hela Kyrkan är det då på ett särskilt underbart sätt som vi, i och med Påskvakans förnyelse av våra doplöften, får vara med i höjdpunkten av firandet av Påskens seger - från döden till Uppståndelsen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar